«ВАЛЕОЛОГІЯ» ВСЕУКРАЇНСЬКА ГАЗЕТА | ПОРТАЛ "ВАЛЕОЛОГ" |
ІНДЕКС 35275 КАТАЛОГ ВИДАНЬ УКРАЇНИ 2006 | WWW.VALEOLOG.COM valeolog@i.kiev.ua |
ТА НА ІВАНА, ТА НА КУПАЛА... (24 червня / 7 липня) |
Розповідає Гарафіна Маковій – вчителька-народознавець із села Великий Кучурів на порталі ВАЛЕОЛОГ |
Та на Івана, та на Купала, |
Дівка Марена коду (косу) чесала, |
Коду чесала, в цвітки вбирала, |
На добрий вечір судьбі казала... – |
так співали наші бабусі-прабабусі, увечері, напередодні Купала, квітчаючи десь на узліссі коси верби на щасливу долю... |
Квітчали тайкома, щоб не вгледіли хлопці, а то «судьбу спужають (злякають), розженуть». |
Хоч були у цей вечір у хлопців ще й інші турботи: |
зілля кинути на стежину, що в’ється від воріт коханої – серед нього – білу лілею, як знак особливої шани та чистоти. Могли вербу біля двору дівочого червоною бавною (ниткою) перевити, «би знала, що мчить до цего двору чиясь люба»... Могли і віхоть соломи на таку вербу покласти, щоб дуже не пишалася, не гонорилась... |
Ту, щасливу, яка віднині має засвітити для кожної. Так Купало, що у старих писаних джерелах характеризується як погансський бог земних плодів, перетворюється у нас на свято Івана – Хрестителя Господнього, який купанням у Йордані позбавляв людей гріхів. |
– Як від Іванового охрещення людська душа діставала особливу силу, так і у день Різдва Святого оцього Пророка Предтечі особливої чарівної сили набирали сонце і вода, – стверджували старожили. |
На Івана збиралося на лік (для лікування) усіляке зілля. Тому на Івана й голими качалися поросі, щоб набрати з травички цілющої водички, щоб всю хворість із себе змити, сили в Івана попросити. |
– Чоловіче Господній, Іване, прийди мені у поміч, як у водах Йорданських Богові належних вмивав, так в росах перлистих умий мене, грішного. Розмотай з мене хворість, а намотай – силу, – проказувалось дванадцять разів, качаючись за годинниковою стрілкою теж разів дванадцять. |
Центром Іванівського святкування ставала річка. Село, в якому не було річки, вважалось Богом обділеним селом. «Кров Божа сюди не тече», – казали люди. |
На березі споруджували гойдалки для дорослих і малих, збирали хмиз для вогнища. |
Зі сходом сонця сходились «ріку одягати». То були ті, хто важко хворів і хотів позбутися своєї недуги. Брав нову-новісеньку, ще не одягану сорочку на патик і малював нею над водою хрест: |
– Свята водичко, я тя вбираю, а ти ня вмий, – проказували, опускаючи сорочину на воду. – Як ця сорочка десь си зачепи, так най втікне із мене всіляка бола. |
Ті, у кого боліла голова, опускали хустки, капелюхи, у кого боліли ноги – панчохи, взуття. |
Неподалік, з іншого боку, стояли з патиками здорові, для того, щоб зловити із води очищуючу пожертву, помолитися за зцілення болящого від боли, висушити річ і носити, як дарунок від Купалівьської води, що теж стане на поміч... |
– Не я сю річ беру, святий Іван подає, на щастя, на здоров’я. Бо святий Іван від усього пан, він усе може, – проказувалося при тім. |
© Газета «Валеологія» | © Портал «Валеолог» |
ТЕКУЩИЕ НОВОСТИ NEWS *** ВСЯКАЯ ВСЯЧИНА *** NEWS |
При использовании материалов газеты «Валеологія» и портала www.valeolog.com |
ссылка на газету и гиперссылка на портал обязательны. |
При использовании в печати, обязательно письменное разрешение газеты valeo@i.com.ua |