«ВАЛЕОЛОГІЯ» ВСЕУКРАЇНСЬКА ГАЗЕТА |
ПОРТАЛ "ВАЛЕОЛОГ" |
ІНДЕКС 35275 КАТАЛОГ ВИДАНЬ УКРАЇНИ |
WWW.VALEOLOG.COM valeopressa@rambler.ru |
Автор
візантійського медичного трактату «Алімма»
(«Мазі») – практикуючий лікар, а косметичний
рецепт належить Зої Порфірорідній |
У
Флоренції в бібліотеці Лоренцо Медичі
зберігається рукопис Cod. Plut VII, 19 , що
являє собою написаний в ХIV в. на пергамені кодекс, який містить 268
двосторонніх аркушів (або 535 сторінок). |
Трактат «Алімма» ( «Мазі»), про який йшлося раніше (см. 1.), - це лише частина кодексу ( з 226 зв. – 268 арк.), містить понад 83 сторінок |
У 1902 р. в
бібліотеці Лоренцо Медичі упродовж кількох
місяців працював російський
історик–візантиніст Х.Лопарєв. В результаті
його занять були опубліковані статті, в яких він
доводив, що автором виявленого ним в бібліотеці
Лоренцо Медичі медичного твору «Алімма»
давньогрецькою мовою була Добродія –
Євпраксія-Зоя. |
Засоби
масової інформації того часу, вважаючи висновки Х.Лопарєва
майже доведеними, повідомили про них широкому
загалу. Наприклад, у журналі «Новое время» у 1905р.
з’явилася стаття під назвою «Русская
женщина-врач ХІІ века.». |
Але
визнані вчені - візантиністи Е. Курц і
С.Пападимитріу - сучасники Х. Лопарєва
- піддали сумніву його висновки, опублікували
власні критичні зауваження, найсерйознішими з
яких вважаються: |
- відсутність будь-яких документальних підтверджень того, що при одруженні Добродія Мстиславна отримала ім’я Зоя; |
- невірне тлумачення джерел – Вальсамона, Пселла, Скіліци тощо. (С.Пападимитріу навіть вважав свідчення Лопарєва «плодом його фантазії»); |
- один
з «кіноварних» заголовків, а саме рецепт
«Мазі пані Зої – цариці» невірно трактується
Х.Лопарєвим як назва всього медичного трактату, а
не лише рецепту (до речі, цей рецепт Зої-цариці
займає в трактаті всього 5,5 рядків на стор. 226) . |
Версія
Х.Лопарєва понад півстоліття панувала в
багатьох джерелах. Тим паче, що |
Не
зважаючи на критику, Х.Лопарєв не відмовився
від своєї «сенсаційної» знахідки щодо авторства
медичного трактату «Мазі» і продовжував
наполягати на своїй версії . Крім того, він ще
«перелічив» усіх Зой-цариць Візантії з ІХ
–ХІІ ст. і дійшов висновку, що жодна з них не
могла бути автором трактату «Мазі», крім
Зої-Євпраксії. Ця аргументація, як виявилося
пізніше, була хибною, що не відповідала фактам,
наведеним в існуючих візантійських
джерелах, але вона була підтримкою версії
Х.Лопарєва щодо Зої-Євпраксії. |
Насправді
давні історики свідчать, що у Візантії в ХІ ст.
існувала "знаменита" імператриця Зоя
Костянтинівна Порфірорідна,
про яку Шарль Діль – відомий
французький історик - писав: |
«В течение
почти четверти века Порфирородная Зоя наполняла
императорский дворец скандальным похождениями и
её история, несомненно, одна из самых пикантных,
какие только сохранились в византийских, и одна
из самых наиболее нам известных». |
І
історик Х.Лопарьов з незрозумілих причин
нічого не повідомив про цікаве хобі імператриці,
яким вона захоплювалася до самої смерті, йдеться
зокрема про захоплення |
Зоя Порфірорідна не могла бути авторкою усього медичного трактату «Мазі» (як, до речі, як і інші Зої), бо він написаний професійним практикуючим візантийським лікарем, але можна стверджувати, що саме їй - визнаній красуні і "експериментатору" - належить косметичний рецепт «цариці Зої» в трактаті «Мазі» (всього із 5,5 рядків). |
Це стало зрозумілим
тільки після появи перекладу всього
медичного трактату у 1955р., і першою
його публікацією з науковими коментарями
у 1971 р. в журналі «Византийский
Временник». |
Книга під
назвою «Византийский медицинский
трактат ХІ-ХІV вв.»
академіка, всесвітньо відомого
вченого-візантиніста, фахівця з
давньогрецької мови Г.Літавріна вийшла
друком у Санкт-Петербурзі (1997р.). |
До речі, фрагменти з візантійського медичного трактату "Мазі" друкувалися в газеті "Валеологія" в 2001 р. і на порталі Валеолог. |
До
відома, академіку Г.Г. Літавріну належать
інші книги і монографії: |
- «Как жили византийцы» |
- «Византийское общество и государство в Х-ХІ в.» |
- «Болгария и Византия в ХІ-ХІІ веках» |
- Константин Багрянородный. «Об управлении государством» (издание и комментирование трактата) |
та інші. |
Література. |
Х.
Лопарев. Брак Мстиславны. ВВ, ІХ, 1902,
стр. 418-445. |
Э. Курц. ВZ, 1903, S, 686 - 687 |
С.
Пападимитриу. Брак русской княжны Добродеи
Мстиславны с греческим царевичем |
Г.Литаврин. «Византийский
медицинский трактат ХІ-ХІV вв.», Санкт-Петербург, 1997 |
Для порталу «Валеолог» ред. Довгаль
С.І. |
Також по цій темі |
1. «Византийский медицинский трактат» - ALIMMA («Мазі») на Радіо Ера FM |
http://www.valeolog.com/MNEWS/0414seq.htm |
2.
Автор візантійського медичного трактату
«Алімма» («Мазі») – практикуючий лікар, а
косметичний рецепт належить
Зої Порфірорідній |
http://www.valeolog.com/MNEWS/0415seq.htm |
3.
«Византийский медицинский трактат ХІ – ХІVвв.» («Алимма») и
наследие Гиппократа, Асклепиада, Галена,
Орибасия, Аэция, Филагрия… |
|
4. Об изготовлении благовонных смесей и мазей императрицей Зоей Багрянородной («Алимма») рассказал её современник М. Пселл |
http://www.valeolog.com/MNEWS/0417seq.htm |
Інші новини дивіться в НОВИНИ ЗВІДУСІЛЬ Портал ВАЛЕОЛОГ |
Інші новини дивіться на порталі ВАЛЕОЛОГ |
© Газета «Валеологія» | © Портал «Валеолог» |
ТЕКУЩИЕ НОВОСТИ NEWS *** ВСЯКАЯ ВСЯЧИНА *** NEWS |
При использовании материалов газеты «Валеологія» и портала www.valeolog.com |
ссылка на газету и гиперссылка на портал обязательны. |
При использовании в печати, обязательно письменное разрешение газеты valeopressa@rambler.ru |